Mediació a les aules

Posted: gener 27, 2014 by vrnike7 in 1r ESO, 2n ESO, 3r ESO, 4t ESO, Batxillerat 1r, Batxillerat 2n
Etiquetes: , ,

La resolució de conflictes entre alumnes i la convivència a les aules ha estat una de les batalles més habituals dels centres de secundària des de sempre. Ara, en temps de canvis, la mediació escolar es converteix en l’eina més eficaç per mostrar-los les opcions que obren el diàleg i a la comprensió mútua, amb l’objectiu de dissoldre enfrontaments sense haver de recórrer a la violència. Per aquest motiu s’ha vist més efectiva la intervenció de l’alumnat que no pas la del professorat davant d’una disputa, ja que la comunicació entre semblants tan psicològicament com intel·lectualment sempre facilita i dóna fluïdesa a la conversa.

Així doncs s’afavoreix l’aparició espontània d’alumnes mediadors que fomenten el treball cooperatiu a l’escola. Aquests accepten les diferències d’opinions, no intenten canviar les persones, ni les seves idees, és a dir, no imposen cap solució ni intervenen amb cap tipus d’interès, tan sols contribueixen a evitar enfrontaments inútils i a crear consens.Els mediadors o mediadores guien a fi que les persones arribin a un acord concret.

D’una banda, amb aquest projecte és busca la resolució pacífica i justa dels conflictes, tractar d’entendre el punt de vista de l’altre i no veure‘l com un enemic que fa les coses amb mala intenció, sinó de veure a l’altre com ens veiem nosaltres, subjectes a errors, però disposats a cercar solucions justes. Parteix del fet que quan es produeix un conflicte no es tracta de “jo” o “tu”, sinó de “jo” i “tu”, és a dir, “nosaltres”. Així es contribueix a la integració dels alumnes i a la creació de grup i caliu humà en un context d’aula on tothom és acceptat.

D’altra banda, també es beneficia la construcció d’actituds, valors i normes de manera efectiva i pràctica: no es tracta de dir què és correcte o no, ja que les activitats són participatives i s’utilitzen com a base per a la reflexió i acció. S’aprèn a defensar les pròpies idees (assertivitat), a posar-se en el lloc dels altres (empatia), a tenir en compte els respectius interessos (col·laborar), a escoltar per comprendre (escolta activa), a pensar (reflexivament, creativament i críticament), a implicar-se en la millora del propi entorn (participació activa), a comprendre, expressar i regular els sentiments (educació emocional), a defensar els drets de les persones (justícia social), …

En definitiva, els nois i noies desenvolupen habilitats per fer front per si mateixos als conflictes que, de manera natural, viuran al llarg de la seva vida.

 Aina Garcia

3r B

mediació

La nostra experiència en la mediació ha estat profitosa. El fet d’ajudar a persones en conflicte ens ha enriquit; veure persones solucionant problemes parlant et fa veure que és possible arribar a un acord sense insults o baralles. Nosaltres hem portat la mediació de diverses persones i en tots els casos, uns més complicats que els altres, s’ha pogut solucionar.

Pensem que sempre és millor acudir a la mediació on podem ser rebuts amb els braços oberts.

 Sofia Mayo i Paula Oliveres

1r Batx

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s