Excursió a la Colònia Vidal

Posted: Març 30, 2014 by vrnike7 in 4t ESO
Etiquetes:

El passat dimarts 11 de febrer els alumnes de 4t d’ESO vam fer una petita escapada cap a la comarca del Berguedà per anar a veure la colònia Vidal, una colònia tèxtil d’inicis del segle XX que es troba pels volts de Puig-Reig.
El viatge va ser més o menys d’una hora, però se’ns va fer més llarg ja que tots teníem molta gana. Així que un cop vam arribar ens van deixar esmorzar i els que van voler van jugar a futbol.
Tot just havíem acabat d’esmorzar, una dona vestida d’època ens va cridar perquè ens reuníssim amb ella. Ens va deixar una mica confosos, ja que deia que era un fantasma de més de cent anys. Ens va explicar que havia mort en un accident a la fàbrica juntament amb la seva germana i el seu cunyat, que just llavors van aparèixer i junts varem començar la visita.
El primer que vam visitar va ser l’escola de nens, ja que les nenes estudiaven a una escola apart. Conservava els pupitres i tots els mobles de l’època, cosa que mai havíem vist abans. Al mateix edifici s’hi trobava la biblioteca on ens van explicar qui havia estat el fundador de la colònia i els amos posteriors.
Seguidament vam donar un tomb pel poble, passant per la caixa d’estalvis, les dutxes (que només utilitzaven un cop a la setmana), el safareig, la peixateria i, fins i tot, vam poder entrar a una de les cases situada al primer carrer que es va construir. Tot plegat era com un petit poble. No necessitaven sortir de la colònia ja que ho tenien tot a l’abast. Això és precisament el que pretenia l’amo: si tenia tot el poble content, el negoci anava millor.
També la fàbrica es trobava molt a prop de la colònia, a la distància justa perquè si hi havia un accident no afectés a les cases. Cada matí, menys els dels diumenges, sonava la sirena de la fàbrica a les cinc del matí, i una filera d’homes, dones i nens es dirigien pel caminet de sorra cap a la fàbrica, per fer una esgotadora jornada de més de dotze hores. La fàbrica, de grans dimensions, tenia diferents màquines per dur a terme el procés d’elaboració de teixits. Ens van explicar tot el procés i fins i tot van engegar un teler perquè veiéssim com funcionava. Vam poder comprovar que la gent que treballava a la fàbrica estava en perill quan treballava, ja que les màquines no eren gaire segures i fins i tot hi havia persones que havien perdut extremitats mentre treballaven. Al sortir també vam anar a veure “la Burra”, que era la màquina de vapor que proporcionava energia a la fàbrica, i les turbines que eren tot just sota la fàbrica, al costat del riu Llobregat.
Un cop acabada la visita a la colònia ens vam dirigir al poble de Puig-Reig on vam dinar i vam parar una estona. Després vam aprofitar per acabar de completar la visita pujant al turó on es trobava l’església romànica de Sant Martí, encara que ara a les parets simplement hi havia pedra, en altres temps havien estat cobertes de guix i amb dibuixos religiosos.
També varem anar a la casa dels templers, que eren monjos i guerrers alhora. Lluitaven en batalles curtes, ja que havien de portar més de 40 kg a sobre, entre la armadura i les armes.
La visita va acabar tant bé com va començar, però tots vam acabar molt cansats. Tot plegat va ser com fer un viatge en el temps al segle passat.