Alumnes de segon de batxillerat visiten el CSIC

Posted: Novembre 17, 2015 by irocamora in Batxillerat 2n, Uncategorized

El passat dilluns 26 d’octubre, els alumnes de segon de batxillerat científic vam visitar les instal·lacions del CSIC en Barcelona. El CSIC, Centre Superior d’Investigacions Científiques és la major institució pública dedicada a la investigació en Espanya i la tercera en Europa. Hi vam anar per dur a terme un taller sobre contaminants.

 

En primer lloc, els investigadors se’ns van presentar i ens van fer una exposició per introduir-nos allò que faríem a continuació. A l’exposició ens van explicar com afectaven els contaminants a la nostra vida diària i la importància que té tenir cura del medi ambient. També ens van exposar allò que ells fan en el laboratori i com i amb què treballen.

 

A continuació ens vam dividir en 4 grups i cada un va anar a fer un mini-taller acompanyats dels diferents investigadors. Hi havia 4 activitats i cada grup només en va dur a terme 3, ja que no va haver temps de fer-les totes. Les activitats eren:

 

1.Cria peixos zebra.

En aquesta activitat, ens van ensenyar la sala on hi havia les peixeres i es realitzava la cria dels peixos zebra. L’investigador que es dedicava a tenir cura de les peixeres ens va explicar els anàlisis rutinaris que es feien a l’aigua (pH, KH,NO2,NO3, mesurats amb tests fàcils d’aconseguir a botigues d’animals, la temperatura mesurada amb un termòstat…). Ens van explicar la reproducció d’aquests peixos, a quines hores es duia a terme i com aconseguien que les cries visquessin, utilitzant unes reixes posades a uns envasos de plàstic amb aigua. Fent-ho així els ous sense fecundar cauen al fons pels forats de la reixa i es fecunden, de manera que els adults no se’ls poden menjar.

Seguidament vam passar a un laboratori, amb un microscopi vam veure les cries dels peixos zebra. Molt interessants ja que durant les primeres setmanes són transparents el que fa que es pugui veure qualsevol anomalia i seguir el seu desenvolupament total fàcilment. Ens van mostrar diferents cries, algunes que estaven en bon estat, que es movien amb velocitat i facilitat, d’altres que havien patit dificultats durant el desenvolupament, i d’altres que per qüestions que encara no saben (segurament pels efectes dels contaminants) naixien directament malament. Des d’un ordinador ens van mostrar larves de peixos introduïdes dins d’un medi amb ketamina, una droga molt potent. En aquest cas les larves anaven molt lentes, i no reaccionaven a estímuls externs.

dibuix 12. Drogues socials utilitzant la Daphnia magna com a model biològic

Durant aquest taller, ens van explicar el què era la Daphnia, un mini crustaci d’aigua dolça que habita en llacs i pantans. Aquest animal és utilitzat en bioassaigos, ja que te un exosquelet transparent que permet veure tant la morfologia, com el batec del cor. En aquest taller ens van posar uns vídeos de 10 segons de durada. En el vídeo es veien Daphnies introduïdes en medis amb cafeïna i alcohol, les drogues socials, per veure com aquests afectaven al seu batec. Amb ajuda de comptadors, calculàvem els cops que bategava l’animal en cafeïna, en alcohol i en el medi normal. Tot seguit compartíem els resultats amb els altres companys del taller, i els investigadors ens donaven els valors que ells havien trobat.

dibuix 2

3. Efectes dels contaminants en les gònades dels peixos zebra.

Durant aquest taller ens van explicar ràpidament la tècnica de tinció i després amb un microscopi ens ven ensenyar les gònades (òrgans de reproducció) dels peixos zebra i els seus gàmetes. Ens van ensenyar imatges de peixos zebra que tenien els dos tipus de gònades (masculins i femenins), i aquests es tornaven estèrils. El fet de tenir les dues gònades era per culpa dels contaminants.

4. Reacció amb la catalasa i determinació de la quantitat de proteïnes.

Aquesta activitat va ser la més interactiva, ja que vam ser nosaltres els que vam utilitzar els instruments del laboratori i vam elaborar les reaccions.

En primer lloc vam treballar amb la catalasa, un enzim que reacciona amb el peròxid d’oxigen (aigua oxigenada) i el descompon en oxigen i aigua. En el laboratori vam reproduir experimentalment la següent reacció:

2 H2O2 à 2 H2O + O2

Vam observar com, efectivament, quan afegíem l’enzim (procedent del fetge d’un peix) apareixien bombolles, és a dir, oxigen.

En segon lloc vam dur a terme l’assaig de Bradford per determinar la quantitat de proteïna en una dissolució. Aquest assaig es basa en el canvi de color d’un colorant sota la presència de proteïnes. Els investigadors ens van donar totes les indicacions que es necessitaven per dur a terme la pràctica i vam ser capaços d’identificar quina de les dues mostres amb les que treballàvem contenia més proteïnes.

 

Aquesta sortida ens ha brindat l’oportunitat de veure com és un laboratori d’investigació i com es treballa en aquests tipus de centres. La llàstima va ser no poder dur a terme totes les activitats. Encara així, ha sigut una experiència enriquidora i des d’aquí volem agrair al grup d’investigadors que ens van acompanyar durant el dia ja que van ser molt amables amb nosaltres i van fer un gran treball.

 

Nerea i Maria, alumnes de 2n.

 

 

 

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s